לימודים בישראל

מרכז לימודים לבעלי לקויות למידה

בשנת 2008 חוקקה ממשלת ישראל את אחד החוקים החשובים בהקשר של השכלה גבוהה בארץ, "חוק זכויות תלמידים עם לקות למידה במוסדות על תיכוניים". מטרת החוק, שמהווה המשך ישיר לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות שהונהג עשר שנים קודם לכן, הייתה לאפשר גם לבעלי לקויות למידה לזכות בכל הרווחים שמקנה השכלה גבוהה, וגם אם הוא לא חף מבעיות (העיקרית שבהן היא היעדר הגדרה ברורה למהי בעצם "לקות למידה") עדיין מדובר בצעד חשוב בדרך לשילובם המלא של בעלי לקויות הלמידה בעולם האקדמיה.

אחד הסעיפים החשובים בחוק זה עוסק בחובתה של כל אוניברסיטה ומכללה להקים מרכז לימודים ותמיכה לסטודנטים בעלי לקויות למידה. עוד כדאי לדעת שעוד לפני שמגיעים לאוניברסיטה או למכללה זכאים בעלי לקויות למידה מסוימות להתאמות כשהם נבחנים במבחן פסיכומטרי, וזאת על סמך הכללים של המרכז הארצי לבחינות ולהערכה, וכך מתאפשר להם להתגבר על הלקות ולהתקבל למגוון רחב של מסלולי לימוד מבוקשים מבחינתם.

למדריך המלא בנושא ← פסיכומטרי ללקויי למידה

מהי בעצם לקות למידה?

כאמור אחת המגרעות של החוק הקיים – וכדאי לדעת שנעשים נסיונות שונים לשפרו – היא היעדר קריטריונים שלפיהם ניתן לקבוע האם סטודנט זה או אחר זכאי לשירותים של מרכז לימודים לבעלי לקויות למידה או שמא הוא אינו נזקק לכך, ולמעשה ייתכן מצב שבו אותו סטודנט בדיוק יוכר כבעל לקות למידה במכללה א' ואילו במכללה ב' לא.

על פי החוק משנת 1998 לקות למידה היא לקות המשפיעה על תהליך קוגניטיבי מסוים (או כמה תהליכים שכאלה) ואשר באה לידי ביטוי בקושי משמעותי בקריאה, בכתיבה, ברכישת שפה, בכל הקשור לקשב וריכוז, בהמשגה, ביכולות חישוביות ועוד. חשוב להדגיש כי אם קשיי הלמידה נובעים מפגיעה חושית, מוגבלות נפשית, לקויות מוטוריות או חסכים סביבתיים/כלכליים/חברתיים/תרבותיים, הם אינם מוגדרים כלקויות למידה.

הבעיה היא שלקויות למידה יש לאבחן, והחוק הקיים לא יצר מנגנון המגדיר מיהם המאבחנים המוסמכים להגדיר בעל לקויות למידה ככזה, ובהתאם לקבוע כי הוא זכאי להתקבל אל מרכז לימודים לבעלי לקויות למידה. המצב בפועל הוא שחלק מהאוניברסיטאות והמכללות מבצעות כאמור בעצמן את האבחון הדידקטי, ואילו אחרות שולחות סטודנטים למכוני אבחון ספציפיים.

בעלי מוגבלויות אחרות

גם בעלי מוגבלויות אחרות (נפשיות ופיזיות) זכאים לעזרה על פי חוק זכויות תלמידים עם לקות למידה במוסדות על תיכוניים ובעיקר לטכנולוגיה שמקלה על הלימוד, הנגשה מלאה של מקומות הלימוד וכן חונכות אישית ותמיכה.

מה מתבצע במסגרת מרכז לימודים ותמיכה?

באופן טבעי ישנם הבדלים בין מרכזי התמיכה של האוניברסיטאות השונות, אבל אם לוקחים לדוגמה את מרכז התמיכה שהוקם באוניברסיטת בן גוריון, הרי שהסטודנטים המתקבלים אליו נהנים מחונכויות אישיות (במהלך סמסטרים א' ו-ב' בלבד; בסמסטר הקיץ ובתקופות הבחינות לא מוצעת אופציה זו), גישה חופשית לחדר טכנולוגיות, השתתפות בסדנאות מעצימות וסייעות בהתמודדות הלא פשוטה עם האתגר הלימודי (למשל "ניהול זמן וניהול עצמי אפקטיבי", "שימוש ביכולת חזותית לשיפור הזיכרון" ו"דחיינות ומתח בלימודים") וכן מליווי צמוד ותמיכה – והכל בעלות של 150 ש"ח לשנה.

דוגמה אחרת היא מרכז התמיכה של המכללה האקדמית בית ברל, שמציע בנוסף להנחיה האישית והקבוצתית ולסדנאות השונות גם עזרה ספציפית בכל הקשור ללימוד אנגלית, מרתוני לימוד לקראת מבחנים (בלשון ובסטטיסטיקה), עזרה בעריכת העבודות האקדמיות שהסטודנטים בעלי לקויות הלמידה נדרשים להגיש ועזרה ברכישת מיומנויות מחשב חיוניות.

בחלק מהמקרים – למשל במרכז התמיכה של האוניברסיטה העברית – מתבצע במסגרת מרכז לימודים שכזה גם אבחון דידקטי על מנת לקבוע מי זכאי להיכלל במרכז ומי אינו זקוק לשירותים השונים המוצעים בו.

checkמאשר קבלת הטבות, מבצעים ועדכונים בהתאם לתקנון האתר

לקבלת ייעוץ מהיר ובחינם: 072-2705671
או השאירו פרטים וקבלו ייעוץ
והכוונה למגוון מוסדות לימוד!



checkמאשר קבלת הטבות, מבצעים ועדכונים בהתאם לתקנון האתר

חיפוש לימודים
  • מכללת סמי שמעון
  • בית הספר הארצי להנדסאים
  • המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט
  • אוניברסיטת אריאל
  • המרכז האקדמי פרס
  • מכללת ג'ון ברייס הדרכה
  • המרכז האקדמי למשפט ולעסקים
  • מכללת תל חי
  • מכללת בית ברל
  • מכללת כנרת
  • סמינר הקיבוצים
  • מכללת רמת גן